spatial// urban// environmental// development

Παρασκευή 27 Ιουλίου 2007

Παραλία Αιγιαλός


Σε ποιον ανήκουν οι παραλίες;


Κ. ΚΑΡΤΑΛΗΣ

Ξεκινώ τη συλλογιστική μου στο ερώτημα «Σε ποιον ανήκουν οι παραλίες» με τέσσερις βασικές διαπιστώσεις. Η πρώτη είναι ότι στον καθορισμό του αιγιαλού - της ζώνης δηλαδή που στην καθημερινότητά τους οι περισσότεροι πολίτες αντιλαμβάνονται ως παραλία - εμπλέκονται 11 υπουργεία, επτά δημόσιες υπηρεσίες και έξι εταιρείες του Δημοσίου. Με άλλα λόγια 24 συνολικά φορείς του Δημοσίου. Η δεύτερη είναι ότι οι παραλίες συχνά αντιμετωπίζονται ως εμπορικά αγαθά, γεγονός που παραπέμπει σε εισπρακτικές λογικές που αναπόφευκτα επιβάλλουν περιορισμούς ως προς την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών. Η τρίτη διαπίστωση είναι ότι ο μεγαλύτερος εκμισθωτής του αιγιαλού είναι το ίδιο το Δημόσιο. Η τέταρτη διαπίστωση είναι ότι η τοπική αυτοδιοίκηση, που ορθά διεκδικεί το άνοιγμα ή την ελεύθερη χρήση των ακτών, εμφανίζεται συχνά ανεπαρκής - ή και ευάλωτη - ως προς την προστασία τους.

Ο συνδυασμός των τεσσάρων αυτών διαπιστώσεων είναι εκρηκτικός. Από τη μια το Δημόσιο αδυνατεί να προφυλάξει τις παραλίες και από την άλλη έχει αναπτυχθεί - γύρω από τις παραλίες - μια ολόκληρη βιομηχανία διασκέδασης που όχι μόνο εκμεταλλεύεται την αδυναμία της πολιτείας να προστατεύσει ένα δημόσιο αγαθό, αλλά έχει αποκτήσει και την ικανότητα να δημιουργεί δικούς της κανόνες που μάλιστα αντέχουν περισσότερο στον χρόνο από αυτούς που επίσημα νομοθετούνται.

Σε ποιον λοιπόν ανήκουν οι παραλίες; Κατά την άποψή μου οι παραλίες είναι δημόσιοι χώροι και κατά συνέπεια ανήκουν σε όλους τους πολίτες και κυρίως σε αυτούς που δεν μπορούν να πληρώσουν για να έχουν πρόσβαση σε αυτές. Αυτό σημαίνει ότι οι σιδερόφρακτες «πλαζ» - σε όποια περιοχή της χώρας μας υπάρχουν - πρέπει να γίνουν σύντομα παρελθόν, ακόμη και αν αυτό κοστίζει έσοδα στο κράτος μας. Αλλωστε μια παραλία δεν είναι υποχρεωτικό να είναι περιφραγμένη για να προστατεύεται ή για να είναι οργανωμένη. Το ζήτημα είναι να υπάρχουν κανόνες για τη χρήση της.

Οι παραλίες ανήκουν επίσης στην πόλη και στο δικαίωμά της να έχει μέτωπο προς τη θάλασσα και ανεμπόδιστη πρόσβαση προς αυτήν. Υπό αυτό το πρίσμα σίγουρα δεν ανήκουν στο μπετόν που τόσο απλόχερα προωθείται σε αυτές, δήθεν γιατί έτσι οι παραλίες γίνονται περισσότερο θελκτικές στους πολίτες.

Ανήκουν τέλος στην κοινή λογική που λέει ότι μπορεί να είναι και ελεύθερες, αλλά και να φιλοξενούν χρήσεις που ικανοποιούν τις ψυχαγωγικές ανάγκες των πολιτών. Το ζήτημα άλλωστε είναι να υπάρχει σχέδιο που να έχει προκύψει με κοινό νου. Να έχει δηλαδή ισορροπία και μέτρο. Οπως τότε στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, όταν κερδήθηκαν κρίσιμα στοιχήματα ως προς την περίφημη «πρόσβαση προς τη θάλασσα» (στο Φάληρο και στον Αγιο Κοσμά), χωροθετήθηκαν ήπιες χρήσεις κατά μήκος της παραλίας (που στη μεταολυμπιακή περίοδο δυστυχώς ανατράπηκαν), αλλά και καταγράφηκαν και οι μόνες κατεδαφίσεις νυκτερινών κέντρων την τελευταία τριακονταετία.

Με άλλα λόγια οι παραλίες ανήκουν σε αυτούς που τις σέβονται. Οσο ο σεβασμός απουσιάζει, η απάντηση δυστυχώς αναζητείται στο λάθος δίλημμα «μία ελεύθερη αλλά βρώμικη παραλία» ή «μία περιφραγμένη αλλά καθαρή παραλία»; Αντί δηλαδή να είναι η απολύτως αυτονόητη: «και ελεύθερη και καθαρή».

Ο κ. Κώστας Καρτάλης είναι αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών.


Το ΒΗΜΑ, 22/07/2007 , Σελ.: B51
Κωδικός άρθρου: B15118B511
ID: 288242

Τρίτη 10 Ιουλίου 2007

Αερομεταφορές, Low cost , low budget και ας ελπίσουμε...!!!


Εδώ και μερικούς μήνες έχουν αρχίσει οι καταγγελίες για την περίεργη "μη εξέλιξη" των αερομεταφορών στην Ελλάδα. Πρώτος ο Κυπριος κύριος EAsy Jet και τώρα η πολύ γνωστή εταιρεία αερομεταφορών χαμηλού κόστους Ryan Air, έχουν προσφύγει στα ευρωπαικά δικαστήρια προκειμένου να αλλάξουν την κατάσταση και να μπουν στο παιχνίδι.... Τα τελευταία χρόνια τόσο η νομοθεσία μας όσο κι η πολιτική ηγεσία δεν αφήνουν νέες εταιρείες χαμηλού κόστους να μπούν στην αγορά και να πετάξουν συνδέοντας περιφερειακά ελληνικά αεροδρόμια με γνωστούς προορισμούς του εξωτερικού !~!! Η Easy jet αλλά και η Ryan Air έχουν κατά καιρούς κάνει προτάσεις να χρησιμοποιήσουν τα αεροδρόμια της Λάρισσας, του Αγρινίου τησ Τρίπολης, Της Νέας Αγχιάλου, ως έδρες τους αλλά η απάντηση της πολιτικής ηγεσίας ήταν απλά διπλωματική.
Η περιφερειακή ανάπτυξη αλλά και η αύξηση των κινήτρων για την αποκέντρωση θα ήταν τα πρώτα αποτελέσματα από μία τέτοια κίνηση, αλλά αυτό από ότι φάινεται δεν αποτελεί προτεραιότητα της εκάστοτε κυβέρνησης, εεεεεεεε, της εταιρείας διαχείρισης του Ελ. Βενιζέλος ήθελα να πω, εεεεε, της κυβέρνησης τελικά, η τελοσπάντων ας καταλάβει ο καθένας ότι θέλει!!!!

Εξυπνοι άνθρωποι είμαστε κι όλοι μπορούμε να καταλάβουμε τα οφέλη από την βελτίωση του εναέριου δικτύου μεταφορών σε συνάρτηση με την κάθοδο των εξωφρενικών τιμών που πληρώνουμε τώρα κλπ κλπ κλπ. Όλος ο κόσμος πετάει με low cost εταιρείες και χιλιάδες περιφερειακούς προορισμούς κι εμεί στην Ελλάδα έχουμε περιορίσει αυτή την δραστηριότητα μόνο σε 5 νησιά και μόνο το καλοκαίρι....

Ας μας δώσει κάποιος μία καλή εξήγηση επιτέλους

Ryanair: Μηνύει την Κομισιόν για Ολυμπιακή, Lufthansa, Air France και Alitalia
ΗΜΕΡΗΣΙΑ On Line 10/7/2007

Την απόφασή της ασκήσει μήνυση εναντίον της Κομισιόν ανακοίνωσε η Raynair, κατηγορώντας την ότι δεν λαμβάνει τα προβλεπόμενα νομικά μέτρα κατά των κυβερνήσεων για τις παράνομες επιδοτήσεις των εθνικών τους αερομεταφορέων.

Η μεγαλύτερη εταιρεία χαμηλόυ κόστους στην Ευρώπη, επισημαίνει ότι η διαμαρτυρία της αφορά στις περιπτώσεις των Ολυμπιακών Αερογραμμών, της Air France της Lufthansa και της Alitalia.

"Η διαμαρτυρία μας αφορά σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ παράνομων κρατικών επιδοτήσεων που δόθηκαν από τις κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Ελλάδας" προστίθεται στην ανακοίνωση της Ryanair.

  1. Χαμηλό κόστος, υψηλές... πτήσεις www.euro2day.gr/articles/113406/
  1. Οι αερομεταφορές και η επίδρασή τους στην αειφόρο τουριστική ανάπτυξη στην Ευρώπη. Καραχανίδης Ιορδάνης www.sidsete.gr/files/I.Karachanidis-Ergasia.doc
  1. tovima.dolnet.gr/print_article.php?e=B&f=14958&m=A12&aa=1
  2. http://www.flylowcostairlines.org/
  3. http://www.cheapflights.co.uk/low-cost-about.html
ΔΕΣ ΤΟΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΧΑΡΤΗ ΠΡΟΟΡΙΣΜΩΝ ΣΤΟ SKYSCANNER http://www.skyscanner.net/

ΛΙΣΤΑ ΤΩΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΩΝ ΤΕΤΟΙΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ
(πηγή http://www.low-cost-airline-guide.com/en/low_cost_airlines.htm)

Wizz Air

www.wizzair.com

Airline/Route Info



Πέμπτη 5 Ιουλίου 2007

Μην φοβάστε για την Πάρνηθα ... για τα υπόλοιπα να φοβάστε


Καλημέρα σε όλους,

Η περιβαλλοντική καταστροφή των προηγούμενων ημερών, λίγο πολύ, είναι γνωστή πλέον σε όλους μας. Βέβαια δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί κάποιος να συλλάβει ποσο μεγάλη είναι μία έκταση 100.000 στρεμμάτων και αν σκεφτείτε πως σε 1 τμ έχουμε 1, 2 πέυκα.... κάντε την πράξη να δείτε περίπου για πόσα δέντρα μιλάμε. Βέβαια τα 100.000 στρέμματα είναι μόνο αυτά που αφορούν στην Αττική, γιατί αν βάλουμε και τα υπόλοιπα μάλλον θα είναι πολύ δύσκολο να συνειδητοποιήσουμε το πραγματικό μέγεθος της καταστροφής.

Έχω την εντύπωση ότι όντως θα γίνουν πολλά έργα και δράσεις για την Πάρνηθα τόσα πολλά που θα απορήσουμε γιατί δεν γίνεται τίποτα στην συνέχεια της Πάρνηθας στα πευκοδάση των Δερβενοχωρίων. Από μικρή εμπειρία γνωρίζω ότι το πευκοδασος είναι πολύ πιο έυκολο να αποκατασταθεί, δρομολογώντας την φυσική του αποκατάσταση με καθαρισμό του εδάφους από την τέφρα που φράζει τους πόρους και τόνωση των ζωντανών δέντρων κι οργανισμών. Ο δρυμός όσον αφορά στην πανίδα είναι επίσης πιό εύκολο να επανέλθει με συστηματική αντιμετώπιση και φροντίδα των ειδών που υπήρχαν εκεί. Το δύσκολο κομμάτι είναι το ελατόδασος, το οποίο κατά κύριο λόγο επανέρχεται μόνο του. ΑΥτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να βοηθήσουμε...

Εύστοχα αστεία που άκουσα στο ραδιόφωνο : ....Τα καινούργια πυροσβεστικά αεροπλάνα θα έχουν την δυνατότητα αντί για νερό να πετάν κατευθείαν τσιμέντο !!!!

Για όποιον θέλει να ενημερωθεί από πλευράς πολιτικής ηγεσίας...:

http://www.fireservice.gr/pyr/site/home/Front+Page/spot+news/deltio_typou_arxigos*.
csp;jsessionid=0a5a5afa30d77b0f51cc0ef5412ea6a4b2eae64c77b0.e38LaNiOa3yTb40Laxu
QaheObhmPe6fznA5Pp7ftolbGmkTy
(αν δεν ανοίγει κάντε αντιγραφή κι επικόλληση , είναι το τελευταίο δελτίο τύπου του πυροσβεστικού σώματος)
http://www.ypes.gr/ypes_po/detail.asp?docid=1671

http://www.kedke.gr/index.asp?app=newsshow.asp&id=326

Δημοσιεύματα

http://www.e-tipos.com/newsitem?id=3597

Εμπρησμός...??

http://news.antenna.gr/articleDetail/0,3091,161262,00.html

http://viotia.blogspot.com/2007/07/blog-post_3732.html


http://www.enet.gr/online/online_text/c=112,id=76709412


http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=5348&subid=2&pubid=118109